Μια απόφαση που σοκάρει πήρε σύμφωνα με πληροφορίες του Press-gr ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης. Συγκεκριμένα ο κ. Καμίνης θέλει να απομακρύνει από το Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών την «Κοιμωμένη» του Γιαννούλη Χαλεπά που σκεπάζει τον τάφο της Σοφίας Αφεντάκη.
Το θρυλικό επιτύμβιο άγαλμα αποτελεί ουσιαστικά σήμα κατατεθέν για το Α΄ Νεκροταφείο και γι αυτό η γνωστοποίηση της απόφασης έχει προκαλέσει σοβαρές αντιδράσεις όχι μόνο στο χώρο του δήμου Αθηναίων αλλά και στους καλλιτεχνικούς κύκλους.
Ο κ. Καμίνης, που πρόκειται να φέρει το θέμα στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου της Αθήνας αυτή την Πέμπτη, προβάλει ως δικαιολογία την ανάγκη συντήρησης του αγάλματος. Κατά την εισήγησή του του πάντως, την οποία πρέπει να αποδεχτεί το δημοτικό συμβούλιο, η «Κοιμωμένη» πρόκειται να μεταφερθεί οριστικά στην Γλυπτοθήκη της Εθνικής Πινακοθήκης, στο 'Αλσος Στρατού, στου Γουδή. Στη θέση του πρωτότυπου έργου θα τοποθετηθεί ένα αντίγραφο.
Η "Κοιμωμένη" του Χαλεπά
Το πρόσωπο της κοιμωμένης του χαλεπά είναι σμιλεμένο περίτεχνα, δείχνει ήρεμο. Η κοπέλα έχει γείρει στο πλάι, σα να κοιμάται. Είναι ντυμένη για τον ύπνο με το κοριτσίστικο νυχτικό της προσεκτικά κουμπωμένο μέχρι ψηλά στο στέρνο. Τα χέρια της μοιάζουν να είναι ζωντανά ενώ είναι σκεπασμένη με ένα σεντόνι.
Ο γλύπτης Γιαννούλης Χαλεπάς ήταν γόνος οικογένειας φημισμένων μαρμαρογλυπτών από την Τήνο. Ο πατέρας του και ο θείος του είχαν μεγάλη οικογενειακή επιχείρηση μαρμαρογλυπτικής με παραρτήματα στο Βουκουρέστι, την Σμύρνη και τον Πειραιά.
Το 1877 άρχισε να δουλεύει το πιο διάσημο γλυπτό του, την Κοιμωμένη για τον τάφο της Σοφίας Αφεντάκη στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών. Το επιτύμβιο μνημείο της Σοφής όπως την αποκαλούσαν στο στενό της περιβάλλον παραγγέλθηκε από τον θείο της, ευεργέτη της Κιμώλου. Η κοπέλα πέθανε το 1873 σε ηλικία 18 χρόνων από φυματίωση και πέρασε στην αθανασία χάρη στη σμίλη του Γιαννούλη Χαλεπά.
Το θρυλικό επιτύμβιο άγαλμα αποτελεί ουσιαστικά σήμα κατατεθέν για το Α΄ Νεκροταφείο και γι αυτό η γνωστοποίηση της απόφασης έχει προκαλέσει σοβαρές αντιδράσεις όχι μόνο στο χώρο του δήμου Αθηναίων αλλά και στους καλλιτεχνικούς κύκλους.
Ο κ. Καμίνης, που πρόκειται να φέρει το θέμα στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου της Αθήνας αυτή την Πέμπτη, προβάλει ως δικαιολογία την ανάγκη συντήρησης του αγάλματος. Κατά την εισήγησή του του πάντως, την οποία πρέπει να αποδεχτεί το δημοτικό συμβούλιο, η «Κοιμωμένη» πρόκειται να μεταφερθεί οριστικά στην Γλυπτοθήκη της Εθνικής Πινακοθήκης, στο 'Αλσος Στρατού, στου Γουδή. Στη θέση του πρωτότυπου έργου θα τοποθετηθεί ένα αντίγραφο.
Η "Κοιμωμένη" του Χαλεπά
Το πρόσωπο της κοιμωμένης του χαλεπά είναι σμιλεμένο περίτεχνα, δείχνει ήρεμο. Η κοπέλα έχει γείρει στο πλάι, σα να κοιμάται. Είναι ντυμένη για τον ύπνο με το κοριτσίστικο νυχτικό της προσεκτικά κουμπωμένο μέχρι ψηλά στο στέρνο. Τα χέρια της μοιάζουν να είναι ζωντανά ενώ είναι σκεπασμένη με ένα σεντόνι.
Ο γλύπτης Γιαννούλης Χαλεπάς ήταν γόνος οικογένειας φημισμένων μαρμαρογλυπτών από την Τήνο. Ο πατέρας του και ο θείος του είχαν μεγάλη οικογενειακή επιχείρηση μαρμαρογλυπτικής με παραρτήματα στο Βουκουρέστι, την Σμύρνη και τον Πειραιά.
Το 1877 άρχισε να δουλεύει το πιο διάσημο γλυπτό του, την Κοιμωμένη για τον τάφο της Σοφίας Αφεντάκη στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών. Το επιτύμβιο μνημείο της Σοφής όπως την αποκαλούσαν στο στενό της περιβάλλον παραγγέλθηκε από τον θείο της, ευεργέτη της Κιμώλου. Η κοπέλα πέθανε το 1873 σε ηλικία 18 χρόνων από φυματίωση και πέρασε στην αθανασία χάρη στη σμίλη του Γιαννούλη Χαλεπά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου